Bruno Sommerfeld – fortepianomistrz, w latach 1905-1939 prowadził fabrykę i skład fortepianów w Bydgoszczy, ul. Elisabethstr. 47a i 56, w latach międzywojennych ze składem ul. Śniadeckich 56/2 i ul. Promenada 2, oraz fabryką ul. Pomorska, przeniesioną w 1925 na ul. Gdańską 102, przejściowo 1921-22 pod firmą Bracia Sommerfeld (wraz z Ernestem Sommerfeldem).
Członek Zrzeszenia Przemysłu i Handlu Muzycznego oraz Związku Fabrykantów w Bydgoszczy. Większą produkcję rozpoczął po 1920. Po 1930 firma miała oddziały w Poznaniu, Warszawie, Katowicach, Gdańsku i eksportowała (po 1935) swoje krótkie fortepiany dziecięce (tzw. Baby Grand, długość 138 cm, szerokość 147, 7 ¼ oktawy) do Anglii, Holandii, Francji, Argentyny, Palestyny i na Cejlon. Fabryka w latach 1929-1930 zatrudniała ok. 200 pracowników. Pracowały tu dwa silniki spalinowe 60 KM, cztery prądnice 46 KM, dwadzieścia dwa silniki elektryczne 34,75 KW, zatrudniano 134 pracowników, 5 technicznych, sześciu urzędników (w 1934 r. 56 pracowników, 3 technicznych, 12 urzędników).
Nagrody na wystawach:
1927 – złote medale na Polskiej Wystawie Wodnej w Bydgoszczy i Wystawie Hotelowej w Poznaniu,Grand Prix w Paryżu
1928 – dyplom honorowy w Gdańsku, duży medal złoty w Rogoźnie, złoty medal w Katowicach, duży medal srebrny w Wilnie.
Wytwórnia oraz hurtownia pianin i fortepianów założona przez Brunona Sommerfelda w Bydgoszczy, w 1905 roku, z początkiem XX wieku była największą fabryką fortepianów w Polsce. Wytwórnia istniała pod nazwą „B. Sommerfeld”. W okresie międzywojennym Bydgoszcz, obok Kalisza, stała się potentatem w produkcji instrumentów klawiszowych. Oprócz Sommerfelda działały w Bydgoszczy tu bowiem jeszcze dwie mniejsze fabryki: Ottona Majewskiego i Willego Jahne. Wytwórnia Sommerfelda mieściła się przy ul. Elisabethstrasse 47a i 56 (dziś ulica Śniadeckich), w latach między I a II wojną światową przy ul. Śniadeckich 2 (przed zmianą numeracji w 1931 roku – 56) oraz przy ul. Promenada 44/45 (dziś ul. Jagiellońska) i Gdańskiej 27. Przejściowo w okresie 1921-1922, gdy do Brunona dołączył jego brat Ernest, wytwórnia funkcjonowała pod nazwą „Bracia Sommerfeld”. W 1932 roku (czyli w czasie głębokiego kryzysu gospodarczego) „B. Sommerfeld” przewodzi z liczbą 264 sztuk na ogólną liczbę 595 fortepianów i pianin wyprodukowanych we wszystkich fabrykach w Polsce. Dla porównania: w kaliskich wytwórniach wyprodukowano wtedy łącznie 91 instrumentów . Brunon Sommerfeld zatrudniał przeciętnie 200 pracowników, w tym przeważnie Polaków. Kilkoro z nich, jak Marian Marciniak, żyje do dziś, m.in. za jakość produkcji odpowiedzialny był Polak – Franciszek Nowacki. U Sommerfelda pracował też zmarły w 2001 roku Feliks Goliński. Firma zdobywała najwyższe medale za swoje instrumenty: Grand Prix i Złote Medale z Florencji, Paryża z 1927 i 1929 roku oraz kilkanaście najwyższych medali na wystawach krajowych. Prawdziwym hitem firmy był produkowany od 1935 roku tzw. „Baby grand”, czyli fortepian dziecięcy o długości 138 cm i szerokości 147 cm, z 7 i 1/4 oktaw, eksportowany do Anglii i innych krajów Europy Zachodniej. Bujny rozwój fabryki „B. Sommerfeld” wymógł powstanie jej oddziału w Grudziądzu (przy ul. Groblej 4) a także filii w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Łodzi i Gdańsku. Oprócz własnej produkcji, w hurtowni posiadano szeroki wybór pianin i fortepianów firm: „Steinway”, „Bechstein”, „Bluthner”, „Feurich”, „August Förster”, „Heinrich Wolframm” i innych, jak również harmonie firmy „Mannborg”. Ceny produkowanych instrumentów kształtowały się różnie, od ok. 800 do 3500 złotych, choć każdorazowo mogły być negocjowane. Obroty fabryki i hurtowni „B. Sommerfeld” w najlepszych latach sięgały ponad 2 000 000 złotych, a jej właściciel należał do najzamożniejszych Niemców zamieszkałych w Bydgoszczy Największą fabryką pianin i fortepianów oraz hurtownią w Polsce w latach 1920-1939 była wytwórnia Brunona Sommerfelda w Bydgoszczy. Fabryka znajdowała się przy ul.Promenada 4 (lub nr 4 jak podaje wikipedia) /obecnie Jagiellońska 92/. Salon sprzedaży mieścił się przy ul. Śniadeckich 2. Brunon Sommerfeld w 1905r., przy ul.Śniadeckich 47a /w podwórzu, obecnie 22/ założył warsztat ślusarski i rozpoczął naprawę instrumentów klawiszowych. W 1910r. Sommerfeld ,,Pianoforte–Magazin” posiadał przy ul.Elisabethstrasse 56 /obecnie ul.Śniadeckich 2/, a ,,Reparaturwerkstatt” /warsztat naprawy/ mieścił się nadal przy ul.Śniadeckich 22. Przez kilka lat /1921-1924/ bracia Brunon i Ernst prowadzili zakład pod nazwą ,,Bracia Sommerfeld”. W tym czasie powstała ,,Fabryka Pianin i Fortepianów” przy ul.Promenada 4 /obecnie ul.Jagiellońska 92/. Z okazji srebrnego jubileuszu firmy ,,Dziennik Bydgoski” z dnia 18 czerwca 1930r. napisał: W ubiegłą sobotę 14 bm.znana w Polsce i za granicą firma Braci Sommerfeld w Bydgoszczy uroczyście obchodziła swój 25-jubileusz. W ciągu swego istnienia firma sprzedała około 10.000 fortepianów i pianin. Własna fabryka zaś zbudowała około 4.000 pianin. W lokalu przy ul.Śniadeckich 2 od 1905r.sprzedawano pianina i fortepiany różnych firm:,,Steinway”, ,,Bechstein, ,,Bluthner”, ,,Feurich”, ,,August Forster, Heinrich Wolframm” oraz fisharmonie firmy Mannbork. Dopiero od 1921r. pojawiły się pianina i fortepiany B.Sommerfeld. Oddział firmy, gdzie składano i naprawiano instrumenty klawiszowe, mieścił się w Grudziądzu przy ul.Groblowej. W 1938r. Sommerfeld posiadał filie w Warszawie – ul.Mokotowska 83, Poznaniu – ul.27 Grudnia 15, Katowicach – ul.3 Maja 36a, Łodzi – ul.Piotrkowska 86, Gdańsku – Hundegasse 112. Firma Sommerfeld posiadała własne zakłady naprawcze i firmowych stroicieli w Bydgoszczy oraz we wszystkich filiach. Najwyższą produkcję osiągnięto w latach 1925-1930 i 1935-1939. W Bydgoszczy istniały cztery fabryki produkujące fortepiany i pianina. Zatrudniały one w 1929r.,184 pracowników, a w 1930r.było 187 pracowników. U Sommerfelda w tych latach pracowało przeciętnie w roku 130 ludzi. W czasach pogłębiającego się kryzysu gospodarczego obroty firmy z 2.000.000 złotych w 1928r. spadły w 1932r.o około 39%. Od 1930r. produkowano także wyroby półgotowe, które sprzedawano innym firmom w kraju. Fabryka Sommerfelda pracowała jeszcze w 1942r, a w następnym roku rozpoczęła się jej likwidacja.
Opinie o instrumentach Sommerfelda:
Z wielką przyjemnością zapoznałem się z pianinami polskiego wyrobu marki Sommerfeld z Bydgoszczy. Pianina te posiadają ton pełny i szlachetny a mechanizm jest zupełnie zadowalający. Zasługują więc na poparcie szerokich sfer polskiego społeczeństwa.Artur Rubinstein
Po zwiedzeniu fabryki firmy Sommerfeld w Bydgoszczy w dniu 18 marca 1930 roku stwierdzam z największą przyjemnością, że pianina tej firmy mają piękny i szlachetny ton, we wszystkich oktawach wyrównany, mechanike precyzyjną, wewnętrzną konstrukcję solidną i nie ustępują pianinom firm zagranicznych. Feliks Nowowiejski
Na podstawie książki B. Vogla „Historia muzyki polskiej” tom X „Fortepian polski”
Artykuł prof. Barbary Gogol-Drożniakiewicz, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Zeszyt Naukowy nr 15, s. 89-92
W tle – stoisko firmy Sommerfeld podczas Pierwszej Wystawy Muzycznej w Warszawie w 1932r.
Reklama firmy Sommerfeld w niemieckiej prasie.
Ksiażka adresowa miasta Bydgoszczy – 1926r.
Logo firmy Sommerfeld na pokrywie klawiatury pianina
Folder reklamowy firmy Sommerfeld
Logo Sommerfeld na metalowej płycie fortepianu
Fragment metalowej płyty pianina Sommerfeld
Reklama reprezentantów firmy B. Sommerfeld – K. Wąsowski i S-ka, Warszawa, ul. Bracka 19
Odznaczenie Grand Prix 1927 Paris na metalowej płycie pianina Sommerfeld
Reflama firmy B. Sommerfeld, Bydgoszcz
Tabliczka firmowa – Bruno Sommerfeld, Bromberg na pokrywie klawiatury pianina
Tabliczka firmowa Sommerfeld, Bydgoszcz
Filia firmy Sommerfeld na 1 piętrze kamienicy na rynku w Krakowie, niedaleko Kościoła Mariackiego
List Gwarancyjny Fabryki Pianin B. Sommerfeld, Bydgoszcz
Firma B. Sommerfeld podczas Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu w 1929r.
Witam wszystkich bardzo serdecznie,
Piszę do szanownego grona z prośbą o kilka wskazówek, informacji. Otóż w wyniku charytatywnej aukcji którą wygrała moja żona stałem się posiadaczem fortepianu marki B.Sommerfeld z 1928 roku, instrument jest piekny wymaga jednak fachowej oceny i renowacji. Gorąca prośba o wskazanie gdzie mogę przekazać ten piękny instrument celem oceny i dalszej renowacji. Mieszkam w okolicy Poznania.
Z góry dziękuję za pomoc, pozdrawiam
Maciej 661 966 800
PolubieniePolubienie
Witam, czy kontaktował się już Pan z Panem Rostislawem Wygranienką? arspolonica.ocross.net
Pozdrawiam.
PolubieniePolubienie